dimarts, 17 de gener del 2012

La paradoxa del republicà a qui li agradaven monarquies


Si haig de triar entre Gorbachev, Yeltsin, Putin o Medvedev em quedo amb el primer, és a dir amb l'únic dels 4 que no va arribar al Kremlin gràcies a procés democràtic. Aquesta paradoxa no em genera dubtes sobre els avantatges del model democràtic, segueixo pensant que és el sistema més just i més eficaç, o si voleu “el pitjor, exceptuant tots els altres” que deia Churchill. En tot cas, demostra que no és un model perfecte i, com tot, pot ser millorat. I és que en el model actual el candidat més preparat, intel·ligent i honest pot no ser el candidat amb més possibilitats de ser escollit.


Una cosa similar em passa algunes monarquies. Dels 3 països que considero referents en models de participació democràtica (Suïssa, Països Baixos i Dinamarca) els dos darrers són monarquies. Segueixo pensant que la república és a priori el sistema més democràtic, però repassant la història recent d'aquests estats ens trobem paradoxes.

Els neerlandesos podrien ser considerats els “campions mundials” de les llibertats individuals. Van ser els primers a equiparar drets entre parelles homosexuals i heterosexuals; van legalitzar algunes drogues ja als anys '70; van introduir el terme PIB verd abans que ningú; van ser pioners regularitzant la pràctica de la prostitució; van ser els primers a autoritzar el suïcidi assistit; etc. I tot això amb una monarca asseguda al seu tron.

El danesos serien dignes competidors en aquest rànquing de llibertats i progrés. Només per destacar alguns dels exemples més recents cal recordar que Copenhague serà la primera capital neutra en emissions de CO2 (l'any 2025); han aplicat una taxa als aliments que més malalties, i sobre-cost sanitari, produeixen (és a dir sucres, sal i greixos saturats); han promogut que l'Església luterana celebri unions homosexuals en els seus temples; i són pioners en la promoció de la bicicleta com a transport net i saludable (molts dels nous membres del govern socialdemòcrata van arribar al primer consell de ministres en aquest vehicle). I també amb una monarca mirant-s'ho.

Aquests exemples no em fan dubtar del meu republicanisme, en tot cas, m'ajuden a entendre que no hi ha receptes màgiques ni veritats absolutes. Molts polítics que es proclamen republicans practiquen un messianisme que no dista gaire del que la figura monàrquica transmetia en altres èpoques o latituds. El republicanisme no és l'absència d'un rei o reina, és un model basat en la llibertat, la igualtat i la fraternitat. Evidentment tots 3 principis són difícilment aplicables en un model on una persona té uns determinats drets i privilegis pel sol fet d'haver nascut en una família. Però considero molt més “repúbliques” Dinamarca o els Països Baixos que Itàlia o Rússia (per no buscar exemples fora d'Europa).

En tot cas, no puc entendre ni la democràcia ni la república com a models estancs, tancats i immillorables. Al contrari els considero sistemes útils precisament perquè tenen uns mecanismes de reforma que els permeten evolucionar amb més rapides i agilitat. Potser al final, com sempre, m'acabo adonant que sóc un evolucionista radical, i el que més m'interessa dels sistemes i models que usem per organitzar les nostres societats és la seva capacitat d'apartar-se als nous temps i a les noves necessitats. I sobre evolució trobaríem partidaris i detractors a tot arreu, o és que els creacionistes del Tea Party no són precisament republicans?

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada